Wednesday 18 June 2014

Aku yang Kau Perlu Tahu

Kadang aku ni banyak benda nak ditulis. Tapi lepas dah di ‘filter’ takde satu pon yg boleh nak dipost. Lately memang aku sentimental sikit. Cepat terusik cepat terasa. Kenapa eh? Tapi aku poyo tough. Berlagak konon aku boleh handle semua. Aku tak peduli apa yg org nak kata. Aku tak kesah forever alone.

Seriously lakonan tu semua. Aku pon manusia biasa. Aku terasa sebab aku pon ada rasa. Aku selalu tertanya apa yg orang fikir pasal aku. Aku malu. Tapi akal aku lebih dulu.

‘Peduli apa org kata, apa org fikir.. Takpe malu sekarang. Jangan menyesal nati. Takpe penat sekarang, ada hasilnya nati. Diorang tak pandang pon kau, jalan je straight. Diorang tak kenal pon kau, buat je muka tak malu.’

Aku selalu harap satu hari nanti ada orang yang akan support aku mcm tu. Tenangkan aku bila aku rasa kacau. Bila aku segan malu yg amat, dia tolong aku tuk rasa yakin. Bila aku sorang, dia ada temankan aku. Aku tak tahu sampai bila aku boleh rely dengan diri aku sendiri. Macam mana kalau satu hari aku patah semangat. Aku bukan yg dulu lagi. Kau tengok je ke?

Aku yg sopan. Aku yg lemah lembut. Aku yg selalu senyum. Aku yg tenang. Aku yg kental.

Tu semua topeng.

Topeng yg susah aku nak tanggal. Topeng yg kau nampak aku secara luaran. Topeng yg menjadi prejudis orang terhadap aku. Disebalik topeng itulah aku. Aku bukan hipokrit bermuka dua. Aku cuma hipokrit jiwa.

Aku bercita-cita tinggi. Tinggi melangit. Bukan aku tak realistik tapi aku punya visi. Memang aku kecik tapi aku nak setiap yg aku lakukan ternampak besar. Setiap tindakan yg aku lakukan, kesannya besar. Aku ingin melangkah dengan langkahan yg besar. Aku tak takut. Malah aku sedia.

Aku selalu dimarah. Selalu diperkecil. Selalu dipertikai. Selalu diragu. Tapi pernah kau nampak aku kendur.

Bagaimana anak muda yg berjiwa besar itu mampu kau perkecilkan? Bagaimana jiwa liar itu mampu kau jinakkan? Bagaimana mampu kau mengarah jiwa yg sentiasa memberontak itu?

‘Awaklah kumpulan pertama dalam sejarah hidup saya yang degil tak mahu dengar cakap saya. Awak ingat kalau benda ni tak berjaya awak kena repeat semula tahun depan.’

‘Prinsip saya kita buat yg kecil-kecil kan mudah. Saya senang, awak pon senang. Buat apa nak buat besar-besar, makan masa.’

Kadang aku sedih, bila terima nasihat berbaur ugutan seperti ini. Ya Allah. Tuhan je tahu apa yg aku rasa. Kecewa. Hampa. Putus Asa. Marah. Tapi apa yg hajah cakap tu betul. Memang aku degil. Aku ego. Aku tak kesah untuk mengaku aku salah bila aku salah. Aku boleh campak laut ego tu dan mintak maaf bila aku salah.

Tapi satu yg aku tak boleh terima. Bila orang kata aku tak boleh nak lakukan sesuatu. Bila riak muka diorang memperkecilkan aku. Bila ada senyum sinis mentertawakan aku. Ingat aku buta untuk tak nampak apa yg terlalu obvious tu. Cuma aku yg buat pilihan utk membutakan mata memekakkan telinga. Dalam hati, kau boleh ketawakan aku sekarang jgn ternganga esok nati.

Sepanjang hidup aku, aku tak boleh hilangkan apa persepsi orang terhadap aku. Sampaikan dlm interview jpa dulu interviewer tya,

‘Awak rasa awak boleh ke? Pekerjaan tu kan berat dan awak ni pulak…’

Apa nak cakap LEMBUT? Lembut tu bukannya lemah lembik. Aku benci betul. Lepastu satu lagi time hari kerjaya dekat KISAS. Aku pergi booth engineering,

‘Tapi kalau utk mcm awak ni kan. Amik kerja yg ringan2 mcm design atau dlm office…’

Kalau tak fikir dekat KISAS, mmg rasa ringan je tangan ni nak membaling kerusi tu. Tak hingin pon nak jadi engineer tu. Rasa terhina. Rasa direndahkan. Apa yg boleh aku buat. Selama ni aku senyum. Sebab tu je the only thing yg boleh buat aku endure benda ni.

Aku ada cita. Tak kesah apa kau nak kata. Aku tetap akan ikut kepala. Sekurangnya, kalau satu dunia pon tak percaya dekat aku, yg penting aku sendiri still percaya. Sebab kalau diri korang sendiri tak yakin, nak harapkan sapa?

Ada kaunselor praktikal pernah tya, ‘Syafiqah apa rahsia kamu?’

Rahsia aku. Aku ada seorang kawan sahabat yg selalu push aku. Bila aku penat dah tak larat dgn dunia, dia bagi aku semangat. Bila aku sedih kecewa dgn teman sekelas, dia selalu kata ‘La tahzan. Allahu ma’a assabirin’. Bila aku tak yakin ragu2 dgn diri sendiri, dia kata ‘La takhaf. Allahu ma’i’. Bila aku jatuh dia paksa aku bangun. Dia genggam erat tgn aku.

Dia ialah aku.

Rahsia aku ialah aku.

Kau tak kan berubah kalau kau sendiri tak nak berubah. Mintaklah nasihat dari beribu org sekali pon. Kau yg tentukan diri kau. Dan sebab tu org yg paling berkuasa ke atas diri kau ialah kau selain tuhan yg mencipta.

Aku yg kau perlu tahu.


Adalah seorang kerdil yg berjiwa besar.