Saturday 21 June 2014

Taboo : Daie

Terbaca post sahabat mengenai Daie. Aku terfikir apa itu daie? Apa tugas daie? Siapa dia daie? Ada apa dengan daie semua orang dok nak jadi daie ni!!

Daie tu aku. 

Daie tu engkau. 

Daie tu kita.

Daie tu setiap jiwa yg mengucapkan dua lafaz penyaksian.

Aku boleh saja cedok semua yg akak naqibah cakap dan explain panjang lebar mengenai tugas daie dan siapa daie. Tapi aku taknak. Sebab untuk biar kau merasa, aku perlu luah daripada rasa. Rasa kasih. Bukan hanya bercakap dengan ilmu. Tapi bercakap juga perlu menggunakan rasa.

Daie bukan eksklusif untuk kakak bertudung labuh mahupun abang berserban kopiah.

Daie itu bukan pilihan tapi taklifan.

Kau tidak boleh memilih mahupun menolak kerana tanpa kau rela sebenarnya kita semua telah terpilih secara paksa untuk menjadi daie. Kau lupa kita hamba. Apa hamba itu hidupnya boleh berjalan lenggang kangkung atas dunia tanpa ada suruhan dan perintah. Apa hamba itu senang hidupnya?

Hanya orang yg menafikan dirinya daie saja masih lagi boleh bermalas-malasan atas katil mengulam mimpi di pagi hari. Kerana setelah kau sedar kau daie, kepala kau tidak pernah berhenti pusing fikirkan cara untuk memenuhi tuntutan yg ada pada diri.

Aku bukan mengajak engkau menjadi daie. 

Aku mahu sedarkan engkau yg kita daie.

Aku rasa lega dapat bercakap perihal daie dan dakwah di sini. Kerana jika ini alam nyata, pastinya semua lintang-pukang lari. Susah untuk menyampaikan bila aku tidak tahu siapa yg ingin mendengar. Jadi mulut ini aku kunci sebentar.

Aku tahu INTEC penuh dengan pelajar-pelajar pintar. Aku nampak sentiasa ada jiwa yg tersentuh. Tapi saat itu, daie yg kononnya lantang ingin menyampaikan ini pula diam tersipu malu. Bila ada ikan yg muncul di bibir sungai, ada pula burung yg gagal menyambar. Seperti disua bantal kata tidak mahu.

Ahh daie. Aku lupa kau juga manusia. Lagikan iman turun naik, ini kan pula semangat kau.

Jangan kau takut dipanggil daie. Jangan lagi kau takut menggelar diri kau daie. Kerana nama kita semua daie. Antara sedar dan tidak sedar sahaja. Beruntungnya kita jika kita termasuk golongan yg sedar.

Ok, aku daie. 

Apa tugas aku?

Sampaikan dan bimbing. Mudahkan. Kalau kau rasa kau takda kekuatan untuk menyampaikan tak apa. Apatah lagi nak membimbing diri sendiri pon terumbang-ambing, pon tak apa. Kenapa nak memberatkan kepala. Cool cool dulu. Kan aku dah kata, bila kau sedar kau daie kepala kau automatik fikir nak buat apa.

Cukup daie itu mula kembali kepada ilahi.

Minta diberi azam yg tinggi untuk melangsaikan hutang yg tiada ganti.






Kerana kita daie.

Moga Allah redha.