Friday 20 June 2014

Intimidasi



‘Selagi engkau menulis, tiada siapa yang dapat menghukummu atas pendapat yang engkau berikan. Tiada siapa yang dapat menyekat engkau daripada menyampaikan pendirianmu. Sesungguhnya Allah adalah Tuhan yang menyampaikan, hingga seruan Ibrahim di lembah gersang yang kosong dan kontang, masih memanggil manusia datang, kerana yang menyampaikannya adalah Dia. Satu-satunya penyebab kebenaran tidak bertebaran ialah apabila yang menemuinya, tidak menemukan orang lain dengan kebenaran itu. Diam membisu, tunduk kepada tekanan yang cuba mendiamkanmu, justeru jangan kaubiar mereka menyekat perjanjian engkau dalam intima' dan wala' dengan Tuhanmu.’
-Ust. Hasrizal Abd Jamil-


Aku ingin menulis. Kerana aku bukan seperti hamba yg lain yg petah dalam bicaranya jadi aku menulis. Aku menulis kerana aku sedar ada mesej yg perlu aku sampaikan. Ada pandangan yg perlu aku kongsikan. Tapi bila menulis aku banyak merefleksi diri.

Adakah penulisan ini hanya dari emosi? Atau dari kesedaran untuk memberi.

Tapi bila aku dihadapkan dengan situasi umat yang manja dan mengada, jari aku pantas berlari. Aku mula menjadi keyboard warrior di alam FB. Pada mulanya, penulisan aku lembut. Menegur disebalik bata. Aku tidak mahu ada yang sakit atau terasa.

Makin lama teguranku pedas. Penulisanku keras. Sepertinya ingin menghentak memecahkan batu kerikil yang lama tersadai. Aku berharap ada satu dua jiwa yang terpana dan lerai hatinya.

Sampai satu masa Allah utuskan satu jiwa untuk menegur diri ini.


‘opss juga sedikit nasihat dari saya .. lebih baik tutup fb .. banyak mafaat .. usah sangka ia boleh menjadi tempat dakwah .. hehehe gambar gambar awak yg di post tu .. sebenarnya akan buat awak muflis di akhirat bye...


Aku tak malu untuk menerima nasihat daripada jiwa itu. Walau aneh sekali perancangan Allah. Lama aku terduduk membaca mesej ni. Mungkin dia ingin menduga apa aku akan merasa mulia dan melatah bila yang menegur itu adalah orang asing yg pada mulanya meminta ingin berkenalan.

Kemudian bermula refleksi diri.

Gambar aku menjadi fitnah ke? Seksi ke? Ada nampak aurat ke? Mengghairahkan ke?

Aku tidak ingin menjadi fitnah Islam dan Muslim. Aku delete.

Adakah aku mudah diintimidasi? Aku cuma risau yang benar itu dia, yang salah itu aku. Jadi setelah terinspirasi oleh kata-kata Ustaz Hasrizal,


‘Satu-satunya penyebab kebenaran tidak bertebaran ialah apabila yang menemuinya, tidak menemukan orang lain dengan kebenaran itu. Diam membisu, tunduk kepada tekanan yang cuba mendiamkanmu, justeru jangan kau biar mereka menyekat perjanjian engkau dalam intima' dan wala' dengan Tuhanmu.’


Aku akan meneruskan kerjaya aku sebagai Keyboard Warrior di alam maya.

Kerana ada satu janji yang telah lama terpatri seusai kalimah syahadah terpahat di arasy paling tinggi.

Janji dua kalimah penyaksian yang kan menjadi panji dan ijtihad diri.


Moga sentiasa dalam rahmat dan redhanya ilahi.