Thursday 19 June 2014

Kenapa Afiq Sazlan Drop?

Sekarang aku faham kenapa Afiq Sazlan drop.

Kita mahasiswa dirantai dengan system. Kita tak merdeka. Mereka kata mahasiswa perlu kritis inovatif tidak hanya disuap. Tapi bila kita mulakan gerak, kita dikata memberontak. Kita dikata muda dan tidak matang.

Aku faham kenapa Afiq Sazlan drop.

Kerana system ini membejat produktiviti. Menghapus imaginasi. Melembap kreativiti. Kita hanya mengikut telunjuk. Gentar kepada authority. Tidak berani melawan bila kita di pihak yg betul. Aku bukan di gerakan kiri. Aku mahasiswa yg ingin berdiri dan punya pendirian diri.

Aku penat dan serik.

Selalu asik disekat dengan system yg kononnya untuk mempermudah. Aku sedar tiada perubahan yg akn berlaku jika aku asik menjerit di alam maya. Memperjuangkan hak disebalik tembok konkrit maya ini. Hakikatnya di alam realiti aku seperti tikus busuk yg mengerikut dalam lubang-lubang menunggu ada badang yg melaungkan teriak perubahan.

Aku tak ingin menjadikan Benz Ali contoh gerakan.

Aku juga tak ingin menyalahkan system.

Aku mengharapkan mahasiswa tegak dan gerak.

Ini masa kita serius dan menyumbang. Tak perlu goyang kaki berangan menunggu ada yg akan lakukan di pihak kau nati. Kau ingat tugas kau belajar sahaja sudah cukup? Kau ingat lepas cut off point pointer 4 rata kau dah boleh tarik nafas hembus nafas lega.

Kau tak sedar. Buta dengan dunia kau sendiri.

Dunia sebenar bukan hanya berlegar antara novel-novel picisan yg kau baca. Bukan berlegar dalam tweet-tweet post-post yg kau scroll. Bukan berlegar dalam mengejar insta siapa yg paling hipster berlari mengejar  menjadi insta famous.

Realitinya dengan mahasiswa kini. Pemikirannya tidak tajam tapi dangkal. Bila diutara isu semasa semua tunduk tersipu-sipu. Bila diminta menyuarakan pendapat, hujahnya keanak-anakan dan tidak matang.

Kau boleh baca dan masih tertawa?

Aku jumpa banyak mahasiswa yg sibuk memperjuangkan hak di alam maya mengkritik system. Konon lagak menjadi pejuang harapan bangsa. Bukan system yg salah. Bukan penggubal system itu yg salah. Tapi mahasiswa itu sendiri. Kerana tidak bijak memanipulasi system yg sedia ada mengikut keperluanya.

Kau tak faham?

Bukan kau tak faham. Tapi kau malas berfikir.

Ada betulnya kata Benz Ali. Gerakan mahasiswa itu banyak lompongnya. Gerakan mahasiswa itu sudah semakin hilang belangnya. Tapi aku tak mengkritik gerakan, aku megkritik mahasiswa itu sendiri.

Aku banyak terlibat dalam gerakan jemaah secara tidak sengaja.

Aku perhati dan aku dapati. Bukan jemaah yg perlu kita perbaiki. Kerana setiap jemaah membawa misi yg sama, menggunakan kaedah yg sama. Apa yg menyebabkan berlaku perselisihan bila kita berada dalam satu hadaf yg sama? Ahli dalam jemaah itu yg perlu diperbaiki.

Aku boleh bercakap lantang, memang aku seperti cencorot bila bersua muka.

Jadi aku mohon kau sedar umur kau layak sudah menggenggam dunia. Kau boleh kata, itu al-fateh memanglah dia anak sultan dah besar dapat hak warisan. Kau ingat dia kesah bila dia nak serang Constantinopel umur dia berapa.

Sebab dia sedar tugas dan tanggungjawab.


Aku tak menghala ke arah politik dan pimpinan semata. Aku cuma risau pemikiran kita fokusnya kearah mana? Kenapa perlu berfokus pada diri sendiri bila tangan kau mampu mengubah nasib ummat.