Friday 24 April 2015

RM24 Billion GST Penyelamat


Aku kopak.

Duduk dekat Shah Alam aku rasa senak.
Harga naik bukan main tinggi.
Nak makan nasi berlauk pon hanya mengharap belas ehsan makcik kafe kolej.
Yang itulah breakfast.
Yang itulah lunch.
Yang itulah dinner.

Aku belajar ekonomi.
Aku tahu kesan GST untuk negara.
Tapi itu semua setakat teori atas paper.
Untuk betul-betul mengeluar hujah.
Aku bukan siapa.

Aku tahu kerajaan dan rakyat dua-dua tersepit.

Kau buta kalau kau masih belum duga.
Yang negara sedang menghadapi krisis ekonomi.

Nilai ringgit yang jatuh sehingga RM3.63-RM3.70.
Bakal mencecah RM3.80 tidak lama lagi kata pakar ekonomi.
Mengakibat nilai hutang negara naik setinggi 63.8% (RM847.9 Billion).
Rizab antarabangsa Malaysia juga hilang RM73.08 Billion.

Jadi apa cara kerajaan ada.
Jika tidak dengan penguatkuasaan GST.

Kau pergi belajar ekonomi.
Dan kau fikir.

Ada baik kau duduk memekak mengeluh mengenai GST.
Merungut menjatuh kerajaan negeri dan pusat.
Atau senyap dan fikir.
Apa cara untuk membaik pulih taraf hidup.
Tanpa hanya mengharap elaun datang turun dari MARA & JPA.

Ini masa.
Aku duduk telaah sampai muntah buku ekonomi.
Akan sampai masa aku jumpa cara dan punya cukup kuasa.
Segala kerat tulang dan tenagaku berbakti pada negara.