Friday 24 April 2015

Maruahnya Ibu


Aku dah di mindset dari kecil. Pakai hanya apa yang ibu suka.
Buat perangai hanya apa yang ibu suka.
Ibu garang. Ibu tegas.
Ibu yang didik aku jadi macam ni.

Garang. Tegas.

Bila aku keluar rumah. Aku tengok cermin.
Ini bukan untuk mana-mana lelaki.
Ini untuk Ibu.
Untuk Allah.

Kerana aku membawa maruahnya.
Menjadi imej maruah agama.

Bersederhana berbedak. Biar hitam. Sedang Bilal juga dicinta baginda.
Biar bibir pucat retak pecah seribu. Tidak perlu mengharap ada yang memandang.
Tak perlu bulu mata panjang melentik bercelak tebal. Tidak punya manfaat pada agama.

Ini cerita aku.

Kerana engkau wanita bermaruah cari cerita engkau sendiri.
Dengan warna apa ingin engkau palit?

Kerana engau wahai wanita.
Yang tinggi rasa malu.
Yang indah budi pekerti.
Yang benci ditenung mata-mata galak lelaki.
Adalah aset negara dan sayap kiri agama.

Ini aku mencari tenang dalam kesedihan realiti.

Aku tahu menginginkan yang cantik itu fitrah.
Tapi jangan buang syariat.
Jangan berani memperlekeh agama.

Dulu menjadi trend.
Berbaju kecil dan berseluar ketat.
Sehingga menampakan seluar dalam. (maaflah)
Ibu, “Dik, awak ni tak malu ke pakai baju kecik seluar kecik ni sampai nampak seluar dalam. Awak pakai tudung ni tak tahu agama ke? Dalam Islam mana boleh pakai macam ni.”

Dulu menjadi trend.
Memakai sanggul tiruan dan diikat tinggi.
Ibu, “Cikgu nak awak turunkan sanggul awak tu sekarang jugak. Kalau tak keluar dari dewan exam ni sekarang tak payah jawab periksa.”

Dulu menjadi trend.
Memakai tudung dan diselempang kebelakang.
Menampakkan bentuk dada.
Ibu, “Awak kenapa pergi sekolah pakai tudung macam ni. Pergi balik rumah tukar tudung.”

Di setiap teguran Ibu.
Kepada pelajarnya atau orang yang jalan bersepah.
Aku disitu.
Turut rasa malu.

Jadi sepanjang hidupku aku mencuba.
Menjadi anak bukan yang menyebab Ibuku disebut.
“Pandai tegur orang, anak sendiri pon sama.”

Aduh.

Aku sendiri pon tak pernah lepas ditegur Ibu.
‘Tudung ni jarang nampak leher.’
‘Baju ni pendek sangat nampak kaki tu kecik.’
‘Stokin mana?’
‘Kenapa tak pakai inner angkat-angkat tangan kan nampak tangan.’

Tak perlu berjubah bertudung labuh sentiasa.
Tak perlu berpurdah berniqab untuk kau rasa terjaga.
Syariat sudah ada.
Tinggal masa kau duduk sekejap fikir.
Apa yang buat kau belum sedia.

Nati nampak bajet alim.
Segan nati orang pandang pelik.
Panas pakai tebal-tebal longgar-longgar.
Macam orang kampung selekeh kolot.

Pasanglah niat kalau kau belum rasa mampu.
Kerana tuhan akan permudah jalan.
Kerana tuhan ada caranya.

Dan kerana engkau wanita syurga.
Berpakailah lagaknya seorang wanita syurga.