Sunday 12 April 2015

Harapan Anak Muda

Alhamdulillah program berakhir dengan jayanya. Alang-alang semingguan ni letih bertarung dengan trial jadi apa salahnya meletihkan lagi diri turun ke program ketemu adik-adik. Letih? Binatang berkaki berapa letih tu aku tak tahu jadi tak sepatutnya wujud istilah letih itu untuk kita yang bergelar mahasiswa ni.

Sebab ni jelah peperangan kecil kita jika nak dibandingkan dengan peperangan sahabat nabi dahulu. Perang lawan nahafesu lah gamaknya.

Program POA (plan of action) kali ni aku dan sahabat turun untuk bersama adik-adik PMG Thalhah gotong-royong bersihkan Taska Adik Genius, Seksyen 23, Shah Alam. Rasa seronok dapat lihat riak kanak-kanak dekat sini. Rasa tenang.




Jujur akhir-akhir ni aku makin rasa hilang. Bila sampai satu tahap kau terlalu leka menjaga hatinya manusia dan rasa tak senang duduk bila tiada kawan kanan kiri, cuba refleksi. Takat mana penggantungan pada tuhan? Kalau dulu duduk sorang aku senang. Tapi sekarang 25 jam mencari kawan kanan kiri. Aku lupa tuhan.

Program kali ni banyak kena sentap dalam dengan Aimi and adik-adik. Kadang rasa sembelit senyum tawar je mampu. Bukan salah diorang kalau aku yang makan cili pedas sendiri.

“Ya allah panasnya nak terbakar rasa.”

“Baru panas dunia kak.”

Bila duduk dengan orang baik-baik ni selalu kena tegur. Selalu ada je yang selit nasihat. Tengah cerita-cerita tiba-tiba memerah kepala fikir masalah dunia. Tengah bergurau tetiba masuk modul physic, chemistry, economy, biology. Lahai.

Rindu bila yang keluar dari mulut tu bukan perkara yang lagho-lagho je. Tu indahnya duduk dengan orang-orang yang sentiasa cuba memperbaiki diri.




“Aimi seronok tengok budak-budak ni. Suka budak-budak tak?”

“Biasa-biasa je. Budak-budak ni hyper sangatlah tak suka.”

“Kita suka. Kan lagi senang nak bentuk budak-budak daripada diorang dah besar.”

“Tapi kita lagi suka kalau diorang boleh faham apa yang kita cakap. Senang.”

Aku suka sangat dengan budak-budak. Mungkin diorang tak faham dunia. Tapi kau amiklah masa pandang anak-anak ni. Penuh dengan cita-cita, penuh dengan harapan. Sampaikan aku jadi cemburu. Sebab semakin aku tua, makin aku hilang cita. Aku makin takut mengharap. Padahal aku yang anak-anak dulu lautan api pun sanggup direnang. Tak sangka makin tua hati makin kecut.

Dan sucinya anak-anak ni kadang aku rasa biarlah tuhan diorang ni tak besar-besar. Entah apa dunia mampu buat pada diorang. Aku takut.

“Khaulah, besar nanti khaulah nak jadi apa?”

“nananananenenennenninonon pon pon”

“Hmm Khaulah jadi anak soleh eh. Khaulah jadi macam Khaulah Al-Azwar eh”

Kalaulah budak tu faham. Kalaulah dia dapat rasa amanah harapan yang menggunung Everest aku dekat dia, mungkin terbantut tak nak besar-besar budak tu.



“Nama adik siapa?”

“Darwisy.”

“Darwisy umur berapa?”

“Dah besar. Umur 6 tahun!”

“Seronok tak belajar kat tadika?”

“Seronok.”

*Belajar elok-elok. Dah besar jadi nati jadi orang hebat ubah dunia dik.*

Bila tuhan letak aku dekat sini yang dahlah baru habis trial rasa macam nak hempas muka dekat dinding tak belajar betul-betul, aku rasa sebak. Hai hati jadilah macam anak-anak ni, penuh semangat tak kalah dengan dunia.

Dekat malam sikit, dapat call dari representative University of Warwick.

Angkat. Tak angkat. Angkat. Tak angkat. Angkat.

Hello..

Bercakap tentang harapan, inilah salah satunya yang aku hilang pengharapan. Dah berminggu, hampir berbulan aku runsing buat pilihan. Bila luah dekat kawan, semua entahkan.

“Patutke kita buat Warwick firm?”

“A*AA kot kak nani.”

Tahu. Kadang rasa sedih sikit bila member cakap macam tak yakin je aku boleh dapat. Tapi sedih nak nangis lagi bila aku sendiri rasa tak yakin yang aku boleh dapat. Bukan rezeki hak aku nak fikir dapat ke tak. Aku lupa Allah lagi. Lupa nak letak yakin dekat dia. Lupa nak mintak dekat dia.

Esok datang. Program berakhir.

Waktu post-mortem macam-macam komen dan teguran aku nak luah. Tapi aku belajar, galakan dan pujian itu lebih terkesan daripada teguran dan kutukan. Adik-adik yang masih mula nak melangkah ni, aku kira lebih perlukan kata-kata semangat untuk terus melangkah. Biar mereka rasa dipercayai dan dihargai.

Yang paling penting, biar mereka mula rasa percaya dengan diri sendiri.


 Indahnya harapan. Macam mana aku boleh lupa mengharap. Macam mana aku boleh decide untuk berhenti berharap. Tuhan.



Bila Aimi masuk bab kahwin,

“Syafiqah, kita tak demand pon dapat yang hensem ke pendek ke tak apa.”

“Masalahnya kita tak supply so tak wujud market eh dekat sini.”

((takleh move on dengan paper econs))