Friday 16 August 2013

Aku Sunni !

Aku ingat lagi dulu, walaupun masih mentah dan hingusan, aku selalu mempertikaikan banyak perkara. Antaranya ketika ulama’ sepakat mengeluarkan fatwa bahawa Syiah itu masih lagi Islam.

Marah. Tak faham. Tak dapat terima hakikat. Itu apa yang aku rasa.

Islam kau mungkin hanya pada nama. Tapi hakikatnya, layak kau seperti Yahudi. Aku tahu. Engkau masih bertunjangkan Allah. Dan seorang muslim itu hanya dikira murtad apabila dia mensyirikkan Allah. Tapi kau, hanyalah Islam tanpa Iman.

Bodoh. Jahil. Kufur. Itulah engkau.

Engkau terlalu asyik memuja manusia sehingga sanggup bertuhankan nafsu. Jelaskan. Syiah itu hanyalah mazhab yang dicipta oleh manusia. Manusia yang bersalut nafsu. Kenapa pula dibuang ajaran yang dibawa oleh manusia yang maksum?

Cintakah kau kepada nabi Muhammad? Kenapa begitu benci insan yang dicinta baginda? Kenapa menolak hadith yang diungkap baginda?

Aku pernah melihat sebuah video. Mereka menghina para sahabat.

Air mata yang mengalir takkan mampu gambarkan betapa bencinya aku kepada mereka. Aku tak pernah melihat para sahabat. Tidak pernah dipertemukan. Tapi sungguh aku cinta setiap jiwa yang mengaku cinta kepada Muhammad!

Tanpa mereka dimana Muhammad? Insan yang rela menjadikan tubuh mereka perisai bernyawa. Insan yang sentiasa di sisi baginda tika Musyrikin mengecam hebat. Sedarlah! Sedarlah! Sedarlah!

Suara halusku takkan mampu memecah kesedaranmu.

Kerana bagi kau kita terlalu berbeza. Hinakah aku yang Sunni ini? Kelar leherku dan lihat berbezakah warna darah kita. Seribu Sunni pun jika dihadapkan kepada mereka seorang Syiah, belum tentu mereka mampu menumpahkan darahnya. Tapi kau?

Aku sedih. Kehilangan saudara.

Aku sedih. Kematian saudara.


Aku jijk untuk mengaku kita bersaudara. Tapi itu hakikat yang perlu aku telan. Kerana kita bertuhankan tuhan yang sama. Berkiblatkan kiblat yang sama. Membawa satu nama – Islam.