Wednesday 17 February 2016

Seketul Alkis


Rasa sangat seram bila tengok sekalian banyaknya manusia meluah kata gaya mengarah M16 ke kepala lawan menunggu picu menghambur peluru hidup untuk menembak mati si lawan kata. Fuhh ayat aku. Jadi nanti muncullah seketul manusia berkata, ‘Kita manusia bukan malaikat, tak sempurna semua buat salah’. Ah kau penat dah aku melalak panjang-panjang pasal cerita manusia-malaikat ni. Kau ‘stalk’ lah post sebelum-sebelum ni.

(Muqaddimah diatas tiada kaitan dengan post sekadar peringatan*peace*)

Satu minggu ni sangat kritikal aku rasa, sudah cukup bersyukur dipermudahkan semuanya. Gara-gara post sebelum ni, sebenarnya dalam hati ada sikit ketidak’tenangan’ disitu. Bak kata iman, kalau hati tak tenang tu sama ada apa yang kita buat adalah satu dosa atau perkara yang tak disukai tuhan. Lagipun bila berkata masa hati emosi begitulah buruk yang keluarnya.

Risau punya risau, tetiba diturunkan seketul ALKIS membenarkan kata-kata aku sebelum ni. Mana nak jumpa dekat MMU ada alkis. Bila jumpa seketul rasa macam ‘bro, lama tak jumpa.’ Selamba aku nak berbro-bro dengan ustaz. Dimudahkan, walau tak pernah jumpa tapi rasa sangat seronok jumpa orang yang asal sama tempat tarbiah dengan kita.

Walaupun tajuk yang diberi dekat ustaz mengenai ‘Mencontohi Rasulullah dalam Gerakan Jemaah Islam’, aku perasan ustaz tak berapa sentuh pon hal-hal berkaitan jemaah dsb. Dari awal ceramah ustaz cakap awal-awal, “kita ni suka sangat cakap pasal benda-benda yang tak perlu pon sampai nak dijadikan isu, kau kafir, dia bidaah, tu wahabi, ni syiah, hal tersebut adalah perkara furu’ yang sampai bila pon susah untuk ada kata sependapat.”

Jujur aku rasa sangat dekat dengan ustaz dari segi cara pandang dan buah fikir. Bila ustaz kata, "saya selalu dengar orang kata takpa result tak ok yang penting hubungan dengan Allah ok cukuplah. Belajar nak kena sungguh-sungguh, hubungan dengan Allah pon nak kena sungguh-sungguh lah." Waktu tu sangat berterima kasih, aku sangat mati kutu berjumpa orang-orang macam ni sampai banyak masa pernah terlintas, aku yang salah kot.

Lepastu ustaz kongsikan pengalaman dia, “Beberapa hari lepas saya ada buat training, sorang student datang jumpa saya dia cakap, ustaz saya tak setuju dengan ceramah ustaz. Bagi saya kejayaan saya adalah sebab saya sendiri yang usaha bukan ada kaitan dengan Allah yang tentukan qada’ dan qadar.” Pelajar tersebut yang berasal daripada latar belakang sekolah agama dan menyambung pelajaran di Australia sambung, “Ustaz, tapi jangan salah faham. Saya bukan liberal.” Ustaz, “Memang kau bukan liberal, kau sekular. Tapi saya cakap dalam hati je lah haha.”

Bila ustaz kongsikan pengalaman dia tu, aku terus rasa macam nak cakap, ustaz ada seketul kawan saya pon macam tu. Dulu duduk sekolah agama sama-sama belajar lepastu dah sambung belajar France tetiba keluar statement menggugah iman. Iman aku lah tapi astaghfirullah.

Ada seorang sahabat A kongsikan mengenai haramnya mengucap ucapan ‘Merry Christmas’ kepada non-muslim. Kemudian secara keras si budak France ni dia tanya, “Mana dapat sumber? Boleh dipercayai ke? Biarawati tersebut siapa? Dia tahuke sejarah atau makna yang sebenar ucapan Merry Christmas tu?”. Ohoi, mamat ni tak lek betul kesian budak A ni dalam hati aku, sure kerja dia tukang share je. So aku tunggulah beberapa ketika kot-kot ada budak syariah or usuluddin (mungkin) yang nak menjernihkan keadaan. Tapi sakit hati punya pasal aku just cakaplah sekadar yang tahu, “Fatwa kata haram hukumnya kalau dengan ucapan tu kita membenarkan jugak yang agama diorang betul. Tapi takpe kalau untuk sekadar congratulate diorang.” Dengan pantasnya dia menaip, “Fatwa ulama tu dibuat mengambil kira tak apa sejarah sebanar atau maksud Merry Christmas tu? Selagi takda dalam Al-quran dengan Sunnah, tak semestinya fatwa tu betul-betul tepat. Jangan sekadar buat sesuatu perkara tu denagan ikutan je tapi kaji dulu.”

Sayangnya mungkin dia tak sempat baca statement kedua yang aku cuba sampaikan tu. Dia cuma nampak sampai part yang haram je kot. Jadi aku tak faham kenapa aku kena marah bila aku cuba support dia partially dan sangat tak tahan dengan orang yang kerja nak attack tanpa nak dengar hujah orang lain dulu. Tak cool bro.

Tapi dia buat aku berfikir. Kalau fatwa ulama pon kita tak mampu untuk jadikan guideline, apa yang kita nak ikut? Memang apa yang ada dalam Al-quran dan Sunnah tu yang paling utama untuk kita ikut, tapi zaman berbeza. Macam mana kita nak tackle masalah yang takda masa zaman nabi atau tentang perkara yang tidak disebut didalam Q&S pada zaman ni? Sebab tu yang wujud kau wahabi, kau syiah, kau kafir lah. Sebab perbezaan yang tiada atau tidak disebut secara terang didalam Q&S.

Tapi kalau kita belajar tentang Q&S bukannya takda disebut langsung. Dah terang-terang kata siapa yang mengikut perayaan agama tersebut, dia termasuknya. Takkan nak minta, “Mana ayat Merry Christmas yang Q&S kata haram sebut? Aku nak sebijik dia mesti eja ‘Merry Christmas’ semua sama”. Memang cari pasal lah. Dan fatwa jugak diambil daripada Q&S dan ijmak.

Aku boleh faham situasi dia, cuba kau duduk dekat France yang kiri kanan orang meraikan perayaan Christmas. Mungkin kau dijemput hadir sama dan susah untuk kau tolak dengan memberi alasan haram. Dan kawan-kawan Malaysia kau sibuk share post-post pasal haram sebut Merry Chtistmas. Tidaklah Islam itu susah tapi memudahkan. Selagi mana menyebutnya tidak mensyirikkan Allah, menggugat iman dan aqidah sekadar tanda hormat dan adab, tidak menjadi masalah. Islam itu aman.

Menyentuh soal sejarah ini sangat menarik. Bagi aku, hanya satu kitab sejarah yang tiada keraguan padanya dan aku menolak yang lainnya; Q&S. Aku sangat minat sejarah, daripada kecil History Channel tu memang sehari tu mesti ada je yang bukak dekat rumah tu. Cerita-cerita sejarah yang kononnya ‘true story’ pon bagi aku sekadar fiction story cuma bezanya direkod dan didokumentasikan. Ibnu Khaldun dalam Muqaddimah menyebut, sejarawan banyak memanipulasi data dan figure untuk menunjukkan keunggulan sesuatu tamadun atau bangsa. Sebab itu jika dilihat terdapat banyak ketidaksamaan fakta dari seorang sejarawan kepada sejarawan yang lain.

Sejarah yang disumbat kepada kita sekarang ni pon sekadar dongengan yang masuk dalam paper final exam, lepastu kau minta aku mengkaji sejarah semata tanpa Q&S. Aku tanya, sejarah yang direka siapa kau minta aku percaya dan kaji ni? Sejarah boleh diamati dan perlu untuk kita ketahui, tapi bila kau membuat hukum hanyalah kau gunakan satu kitab sejarah Q&S sahaja. Tolong.

Aku tak liberal. Aku realis.

Dan sayang, dia juga seketul alkis.