Sunday 13 December 2015

BOB Update #2


Lama menyepi. Mungkin belum cukup lama lagi, mungkin.

Alhamdulillah cukup sebulan dah dari mula belajar dekat MMU ni. Sekejap sangat rasa. Tapi dah ada banyak sangat benda dah yang nak cerita hahah. Tapi sebab dah azam nak jadi baik sikit masuk tempat baru ni, mungkin cerita belakang tembok ni simpan untuk pedoman sendiri lah kot.

Kot.

Seronoknya bila kita amik Alevel and tak lepas nak sambung oversea ialah first semester punya degree silibus kau boleh goreng sambil makan maggi je hahah. Gurau tolong faham saya stress. Nak mengaku pernah amik Alevel pon segan tahap tak ingat. Rasa macam goblok square :’(

Jadi kalau kumpul balik semua member-member dulu, semua cerita study je. Semua dah mindset nak dean list, nak four flat. Kata orang (aku) jatuh sekali, sila bangun sendiri. Jatuh berkali-kali, lagi tak ada yang peduli. Sedih kan dunia ni. Tapi tak payah nak sedih sangat, ada usaha ada jalan.

So bila aku dengar budak-budak dekat sini asik cakap,

‘You jangan risau, dekat sini kalau first sem tak lepas ke kena repeat ke normal lah tu.’

Kalau dekat INTEC, selalu cakap dekat member; ‘Janganlah expect aku high sangat.’ Tapi dekat sini rasa macam nak cakap je; ‘Janganlah expect aku low sangat.’

And kalau tanya senior yang bersepah-sepah pon, jawapan dia lebih kurang macam tu lah tu. Ada yang kena extend semester sebab kena repeat. Ada yang siap cakap, ‘alah first year senang je.’ Nak suruh aku tak payah belajar lah tu -.-‘

Tercampak dekat sini pon dah robek apa lagi kalau kena repeat. Meninggal.

Kau kena faham aku dah dua tahun hidup dalam environment yang surrounding aku semua budak-budak kaki belajar. Ada yang tak belajar tu pon spesis yang kalau masuk exam dapat perfect score. Boleh bayang tak ada housemates yang bangun tidur je terus bukak buku. Makan depan buku. Tidur pon bawak buku.

Jadinya dekat sini kalau aku buat nota awal, siapkan tutorial, buat assignment, rasa macam nerd sangat. Padahal dah cukup pemalas dah tu. So, rasalah jugak culture shock tu.

Tapi, yang bestnya society dia memang active. Every week tu mesti ada event or booth dari orang luar atau student sendiri. Rasa meriah sangat kalau nak pergi kelas pon jumpa budak-budak faculty lain apa semua. Something yang jarang nak dapat lah kalau dekat INTEC. Kalau dekat INTEC tu cengkerik pon mungkin lagi bising, student semua lepak library.

Kenapa entah asik cerita pasal INTEC. INTEC ada mydin, dekat dengan KTM, banyak mall, ada pasar malam, ada bazaar. Huaa tak boleh move on :’(

Macam tu lah kisah hidup setakat ni. Selalu orang ingat aku budak 18 tahun baru nak buat foundation. Nak 21 dah tak boleh nak muda lagi ke?

Apa yang paling dugaan sekarang ialah macam mana untuk tak menjadi skeptikal pada orang-orang yang skeptik. Ni part yang paling susah rasanya setakat ni sejak masuk MMU. Kita tak boleh nak halang orang untuk menjadi skeptikal. Tapi macam mana kita nak didik diri sendiri untuk tak jadi skeptik? Susah dia nak nangis rasa.

Kau pandang dia selalu buat lawak, outgoing, tetiba cerita family dia kalah segala macam novel ke drama melayu yang kau pernah baca. Kau stress dah kenapa ajar dia ni tak faham-faham, bila dengar background dia macam mana terus sambung ajar balik dengan penuh kesabarannya. Macam-macam orang ada. Sampai satu tahap aku sendiri yang malas nak judge.

Jadi neutral je dengan semua orang.

Cuma aku susah nak tolerate dengan orang yang main-main dengan stand-of-point aku. Saja nak tolak sana, tolak sini. And sesetengah yang tak cukup common sense. Aku baru sebulan dekat sini, tak payah nak basuh sangat, kau yang sakit jari nanti.

Tak susah nak faham aku. Kalau aku suka aku cakap suka, kalau tak aku buat muka. Kalau kelakar aku gelak, kalau marah aku diam. Kau jangan nak radical sangat, jangan nak liberal sangat. Kalau aku tahu aku kongsi, kalau aku tak tahu tak payah nak buat muka terkejut. Kalau aku ada buat salah tegur, jangan nak mengata belakang.

Common sense.

Dua minggu lepas, ada classmates bergaduh pasal isu feminism.

A: You tengok ni (article), do you think women are being treated equally at the outside world? How many women are able to be leader at the corporate world? Corporations always put men as priority whenever they want to hire employee. Is that fair?

B: Who said corporations prioritise men over women? It’s depending on their qualifications and the job scope. In fact, they are more women employed than men based on statistics. Some job maybe only suitable for men. They are something that men can do that women cannot do. So, you can’t expect for it to be distributed equally. Is it fair if women were task on job that they cannot do?

A: So you said it was all about their qualification. How do us able to get equal qualifications if at some place educations are not being given to the women populations. Just because some people believed that yang orang perempuan ni kalau belajar tinggi-tinggi pon nanti duduk dekat dapur jugak. So there’s no use in educating the women.

Tengok ni (Status twitter: Rasulullah diturunkan untuk mengangkat darjat kaum wanita.)

B: Hahaha, pika tengok ni diorang nak kata Rasulullah feminist. Rasulullah feminist ke tak pika?

Aku: Mana ada Rasulullah feminist.

B: Yeay menang pika sokong.

Aku: Ko dah kenapa aku tak habis cakap lagi. Zaman dulu mana ada term-term feminism ke liberalism apa semua ni. Sekarang ni dia depends macam mana kau define feminism tu. Memang Rasulullah diturunkan untuk angkat darjat wanita. Tapi dia tak menjadi dalil untuk kau nak tuntut persamaan darjat dengan lelaki dalam perkara-perkara yang melibatkan hukum syarak macam perwarisan harta, hak jatuhkan talak, nak jugak jadi imam dalam solat Jemaah bermakmumkan lelaki atau pasal aurat.

Tapi, kalau kau nak cakap pasal persamaan taraf dalam perkara yang melibatkan ekonomi atau hak asasi antara lelaki dan perempuan yang tu tak ada masalah. Macam pasal education, levels of wages, employments. Benda tu dua isu yang lain, tapi dia jadi masalah bila orang nak jadikan quran atau hadith untuk sokong hujah dia. So sekarang ni kau nak cakap pasal feminism in what context? Nak kasi statement tu biar specific sikit so orang tak pening kepala.

**

Sampai sekarang tak berbunyi dah pasal isu feminism tu.

Ada orang akan pandang aku jenis yang suka bangkang. Semua benda tak kena. Sampaikan ada sorang kawan ni takut nak bagi pandangan kalau aku tengah dengar sebab risau aku cantas. Kebanyakkan masa aku lebih banyak diam je. Seronok dapat dengar pendapat orang. Dari situ kita boleh agak fikrah dia macam mana.

And actually kalau kurang bercakap ni kurang sikit terserlah kebodohannya. Bila bercakap tu pulak pasal benda yang kita betul-betul arif and tahu, orang mesti nak expect lebih. Haa itu rahsianya, silakan mencuba.


Oh point dia dekat atas tu, jangan ajak aku debat, Diskusi tak apa :)



*post tiada kaitan dengan gambar*