Monday 4 May 2015

Armagedon 2012 ; Bencana Akhir Zaman



Selepas habis Isabella, genre bacaan aku penuh dengan novel science fiction dan thriller; Maze Runner, Scorch Trials, Death Cure, Kill Order, Enders Game, David Baldaccis. Jadi aku sedikit terkejut bila mula baca buku Armagedon 2012 ni dan terasa macam masih baca buku novel science fiction.

Bagi aku buku ini mengelirukan.

Apabila ada penulisan yang dibukukan, oleh seorang penulis yang berkelayakan, diterbitkan oleh sebuah agensi yang diiktiraf (PTS Islamika Sdn. Bhd.), orang akan menggangap seharusnya buku ini dapat digunapakai sebagai hujah atau pun rujukan.

Hai kecewa. Nasib kau lah Malaysia ada pembaca banyak songgeh macam ni.

Jadi aku baca. Menarik pada mula. Berkerut di pertengahan. Kemudian aku mula tarik phone, type:

‘Muhammad Alexander’

‘Review buku Armagedon 2012’

 Kurang yang aku jumpa. Tapi ada comment dari sebuah blog yang aku baca mampu jadi penyedap rasa.

Soalannya, “Saya ada persoalan (mungkin juga kemusykilan) mengenai isi buku Alexander Adalah Zulkarnain dan buku Alexander bukan Zulkarnain. Persoalannya, bolehkah teori dan hipotesis yang dibuat  oleh penulis diterima?”

Jawapan, “Berkenaan buku Alexander Adalah/Bukan Zulkarnain, saya tidak membaca dan mempunyainya. Walaubagaimana pun, saya memiliki buku Armagedon 2012 yang juga ditulis oleh penulis yang sama, Muhammad Alexander.

Adakah teori dan hipotesis dalam buku-buku tulisannya mengenai hari kiamat, dajal, tanda-tanda dan hubungannya dengan sains boleh diterima?

Persoalan ini adalah amat panjang untuk diperbahaskan. Mungkin kalau saya ada masa saya akan tuliskannya dalam entri yang baru di blog,tetapi buat masa ini biar saya jawab secara ringkas persoalan tersebut.

Teori hanyalah teori jika tidak dapat dibuktikan. Ini adalah asas untuk menerima sesuatu fakta. Selagi tidak kiamat, selagi itulah kita tidak tahu sama ada teori dan analisis yang ditulis dalam buku tersebut benar atau salah.

Jadi adakah kita perlu mempercayainya atau menolaknya?

Cara terbaik adalah mengambilnya secara pertengahan. Kita berlapang dada dengan teori-teori yang dikemukakan, tetapi jangan menggunakannya sebagai hujah, dalil atau fakta yang menunjukkan ianya benar-benar begitu seperti yang diceritakan. Dalam erti kata mudah, gunakan perkataan ‘mungkin’ bukan ‘semestinya’.

Buku-buku tersebut mempunyai unsur Buccailisme, iaitu terlalu mahu untuk mangaitkan sains dan Islam sehingga mungkin menimbulkan kesalahan sama ada fakta, disiplin mahupun pemahaman jitu pengetahuan tersebut. Terlalu menghubungkaitkan perkara yang diluar batas pemikiran manusia seperti perkara-perkara ghaib dengan sains dan agama. Saya secara peribadi menasihatkan tidak perlu terlalu percaya dengan penulisan-penulisan sebegitu, kerana adabnya, begitu lebih baik, jika kita tidak tahu (dan tidak boleh tahu) adalah lebih elok untuk tidak percaya.

Perlu diambil perhatian juga bahawa dalam menafsir ayat Quran dan hadis, memerlukan pakar dalam tersebut yang amat tinggi, yang mana orang biasa, hatta professor dalam bidang sains sekali pun, tidak boleh semberono menakrifnya.”

Jadi pelan-pelan aku tarik tutup buku Armagedon 2012 ni.

Bukan aku mengata yang buku ini tidak dapat digunapakai faktanya. Tapi fikrah aku lebih menyambut baik jawapan komen diatas tadi. Yang mana penulis buku ini terlalu mengupas dengan terperinci mengenai tanda-tanda kiamat dan cuba untuk memberi gambaran mengenai kiamat yang aku sedikit musykil kesahihannya.

Aku kira adalah lebih bijak jika engkau mengambil pendapat dan maklumat daripada ulama-ulama yang dipercayai dan daripada tafsir-tafsir yang memang sudah sahih sumbernya.


Ini peringatan untuk aku dan pengajaran untuk semua, agar bijak memilih bahan bacaan dan agar bijak juga memilih untuk percaya atau menolak isi yang telah dibukukan.