Tuesday 20 January 2015

Belum Cukup Lifeless


Empat musim aku ditakdirkan berjiran dengan pokok-pokok Cemara Akasia ni. Segala rasa sedih, risau, tak tenang, sakit jiwa, meroyan, semua aku luah dekat diorang. Empat musim aku hijau semua. And aku rasa cukup. Cukup dengan cuma tengok je pokok ni goyang-goyang kena tiup angin. Tengok habis daun-daun dia gugur bila tiba masa. Aku jadi tenang.

Kadang aku tak perlu sebab pun untuk termenung meghadap pokok-pokok ni berjam lama.

Bila aku rasa sedih, ada masa aku cari mana pokok-pokok ni untuk legakan hati yang sakit. Selalu aku lihat bayang tuhan dalam gemersik dedaun. Terasa genggaman kasih tuhan tak pernah lepas dari jiwa yang noda ni.

Empat musim rimbun pokok ni jadi teduh aku dari hujan matahari. Ataunya, empat musim pokok ni jadi tongkat aku terlihat teguh berdiri.

Kan pokok juga makhluk. Apa aku menyandar pada makhluk?

Ahh sekurangnya ia tidak seperti aku yang terlalu sarat dengan maksiat dosa. Tidak seperti aku yang kejadah ingkar tiap masa. Nafsu meraja merata.

Pernah satu masa, habis ditebang pokok di serata Akasia. Terasa hilang tempat bersandar. Jika dulu lama aku menung atas sejadah kerana rimbun pokok di depan mata. Sekarang tak. Terlalu silau dan panas aku mula mengira nikmat yang pernah ada bila ianya sudah tiada. (Kufur nikmat teramat aku ni)

Bak katanya,

Yang pergi kan berganti.

Yang patah kan tumbuh kembali.

Jadi tidak aku meratap apa yang tiada dan hargai nikmat yang telah dikurnia. Mungkin seperti pokok yang kan bertunas kembali, begitulah caranya tuhan menegur aku kembali ke pangkal jalan. Terlalu selesa menggenggam awan, bumi aku lupakan.

Sungguh aku bahagia.

Hari-hari dimuka tingkapku dihias tuhan segalanya hijau. Membuat aku tiada sebab untuk mengeluh bila ada yang hanya dihadapkan konkrit bata. Ataunya, dihiasi pemandangan pasangan bercanda (baca dating pls). Ahh bertuah aku.

Jadi pokok, teruslah setia sampai sudah aku terbang UK. **Ini statement macam confirm fly. Haih


Agak lifeless bercakap pasal pokok ni kan. Apapun, pokok saranghae!!



(Fokus tingkap pls)