Saturday 4 October 2014

Jumpa Annabelle

Suka ngat tengok cerita hantu kan. Meh aku nak kongsi satu pengalaman sendiri, real punya..

Aku bukan jenis yang takut gelap, takut sorang ke. Nak pergi tandas tak kisah nak pergi sorang. Sebab memang dah biasa dari kecik tidur sorang. Kakak abang semua dari form one dah masuk hostel. So masa sekolah rendah memang tidur tak berteman.

Masa kecik dulu tak biasa. Nak tidur bukak lampu tandas. Lepastu kepala bayang macam-macam. Tak boleh tengok bayang-bayang nati mesti fikir hantu je. Paling seram kalau menghadap cermin lagilah tak tenang tidur.

Tapi lama-lama dah tak heran. Lampu tandas pon dah tak bukak.

Bila masuk asrama masa form one, mula-mula gigil jugak lah nak pergi tandas malam-malam sebab tandas dekat luar dorm. Berlari pergi balik tandas. Bayang hantu keluar dekat cermin lah, lubang tandas lah, air tukar jadi rambut lah macam-macam.

Sebab masa kecik memang suka tengok cerita hantu. Bukan hantu biasa. Hantu thailand, memang lah kan dahsyat dia tak tahan.

Tapi lama-lama dah tak heran. 'Aku tak kacau kau, jangan kacau aku', dalam hati cakap ulang-ulang.

Sampai satu hari ni masa form one, pagi tu nak pergi tandas.. Dengan mamai-mamai mata tak bukak, masuk lah tandas. Pandang kanan je terus terang bijik mata. Memang lepas tu pecut lari masuk dorm lah. Tak tak ni bukan menatang Annabelle ke spesis dia, ni anjing dalam tandas??!!

Memang tak faham datang mana anjing ni. Pagi-pagi buta dah kena speed 100 meter.

Lepastu masuk kisas, lagilah mistik misteri nusantara kan.

Dari form 4 sampai form 5 non-stop.

Dekat kisas pon memang budak dorm semua tahu aku jenis yang stay-up malam. Kadang-kadang pergi tandas, basuh baju, gosok baju, malam-malam buta lah kan baru nak buat. Tapi apa yang diorang tak tahu, ada kejadian satu malam tu yang menginsafkan betul lah.

Malam tu study kejap, time tu dalam pukul 2 pagi macam tu lah.

Lepastu keluar dorm pergi  tandas dengan gosok baju. Lepas dah gosok baju tu tetiba perasan tertinggal kain dekat dorm. Sepanjang gosok baju tu bulu tengkuk dah naik dah. Rasa macam ada orang perhati je tapi buat tak tahu dah tak toleh dah kanan kiri. Dalam hati tu dah speed berapa meter dah.




Otw pergi dorm, sejuk je rasa. Pandang kerusi terbayang nati ada kepala jengguk. Pandang tong sampah lagilah seram. Memang mata tak tahu nak pandang mana. Jalan je straight.

Dah masuk dorm hati tak tenang lagi. Istighfar banyak-banyak. Tapi still lagi terbayang tetiba nampak spesis Annabelle atas divider ke atas loker ke.  Istighfar lagi banyak-banyak.

Ok dah sampai katil. Terus tarik selimut atas kepala.

Tetiba..

Dengar suara nangis. Kuat. Bukan nangis. Sakit. Suara perempuan sakit.

Berdebar dia sumpah dahsyat gila. Allah. Allah. Allah. Allah!!!

Aku lupa kunci gril dorm!!

Dengan tangan menggigil tak tahu nak cakap apa. Asik fikir nak kunci gril ke nak buat tak tahu je. Kan tetiba ada orang buka pintu tu lagi seram, Dahla aku sorang je yang tak tidur lagi. Slow-slow bangun jugak, amik kunci lepastu baca lah segala yang patut. Time tu terfikir nak bawak quran sekali tapi fikir takde wudhuk. Baca ayat kursi je mampu.

Lama berdiri depan pintu tu. Lepas dah rasa kuat sikit, baru bukak pintu. Tak berbunyi langsung slow je.

(Pintu dorm kitorang sebelah tangga)

Doa dalam hati dia tak jenggul kepala. Dengar suara je dah lemah iman rasa. Dah mangga gril, larilah naik katil tidur. Nak tidur pon kepala hati kaki tangan semua rasa tak kena.

Pagi esok nya, aku tatap lama-lama tangga tempat kejadian tu. Dendam betul rasa. Ada patut banyak-banyak hari, banyak-banyak tempat situ jugak kau nak jadi. Nasib yang kena aku. Tak pernah cerita dekat sesiapa pasal kejadian malam tu.

Aku asik fikir tu boleh jadi suara cucu ustazah menangis. Ke ada anjing mana-mana tersesat lagi ke.

Sebab aku tak nampak, cuma dengar je.

Bila jadi benda-benda yang buat bulu tengkuk aku ni naik, firstly aku selalu kata, 'Ye, aku tahu korang ada.' Pastu, 'Aku tak kacau kau jangan kacau aku. Ya Allah lindungi aku daripada syaitan yang direjam (istighfar). Jangan lebihi ketakutan ku kepada mereka melebihi ketakutan ku kepadamu. Ighfirli (ampunkan aku).'

Hati kita ni mudah untuk rasa takut. Tu normal. Tapi apa yang membezakan ialah macam mana kita handle perasaan tu. Kita biarkan takut mengatasi kita, atau kita yang mengatasi perasaa takut tu.

Allah selalu ulang-ulang dalam quran,

La takhaf (jangan takut)

La tahzan (jangan bersedih)

Sebab dua perasaan ni memang sinonim dengan manusia. Sampaikan Allah kena sebut sebagai peringatan dekat kita. Jangan takut. Apa yang kau takutkan tu semua sementara. Jangan sedih. Apa yang kau sedihkan tu semua sementara. Aku lebih berkuasa atas apa yang kau takutkan dan sedihkan.

Masa dekat tadika dulu, masa first time belajar doa masuk tandas selalu terbayang, setiap kali baca doa tu akan ada satu pelindung sekeliling aku macam dalam cerita twilight tu haa. Setan semua takleh nak dekat. Sampai sekarang setiap kali nak masuk tandas mesti automatic akan baca lagi. Kalau nampak aku stay kejap sebelum masuk tandas tu tanda tengah reload nak pasang superpower lah tu.

Memang realitinya doa tu kan senjata orang mukmin. Doa tu benda yang tak nampak, tapi sebenarnya sifat dia hidup. Sebab tu orang yang kuat berdoa ni, jiwa dia hidup. Roh dia kuat. Dan fungsi dia untuk lawan musuh-musuh yang tak nampak macam syaitan ni lah. Godaan syaitan dan hawa nafsu.





Tapi korang suka betulkan seramkan diri tengok cerita hantu. Tak elok sebenarnya.

Tak elok sebab nya hmmm depend jugaklah.

Kalau rasa tengok tu mengurangkan takut kepada Allah siang malam nak pergi tandas pon takut spesis Annabelle, better tak payah kot. Boleh jatuh syirik.

Naudzubillah.