Thursday 25 September 2014

Kenapa kenapa?

Tak reti nak cakap lembut macam mana taknak buat orang kecik hati. Kenapa tak faham perasaan orang lain? Kenapa tak fikir?

Kenapa asik nak kenapa?

Tengok perkataan 'kenapa' ni banyak kali buat aku terfikir siapa yang cipta perkataan tu. Kenapa kenapa?

Pening ika pening jangan macam-macam.














Aku penat sebenarnya. Mula-mula aku tak tahu kenapa? Seriously aku marah diri sendiri. Jangan nak mengada sangat boleh tak, Kalau boleh bersuara budak kecik yang kat dalam tu panjang jugak rasanya kena leter.

Tapi bak kata Insta punya account masa aku nak deactivate tu, too distracting. Yup, tengok Insta pon tahu yang diorang tu sebenarnya distracting. Kita yang jadi user ni yang loser sangat tak sedar-sedar. 

Dia macam twitter punya second version of social media.

Which I also ended up deactivate it too.

Seronok kan bila kita guna. Tapi percayalah seronok tu semua tak berbaloi langsung. Makin lama kita guna, makin kita rasa attached sangat dengan benda tu. Sampaikan kalau sehari tak tengok tu, ya Allah. Macam gian dah rasa. Kalau penagih dadah, boleh menggeletar badan. Kita??

Memang kita tak akan terlepas dari guna social media. Ehemm, blog ni pon salah satu social media. Cumanya, blog ni dia one way interaction.

So, macam cakap syok sendiri.

Boleh jadi kesannya baik, boleh jadi dia saaaaaangat sangat sangat menganggu.

Kadang kita rasa susah sangat nak lepaskan. Ada yang mungkin sampai mengalir air mata, Dua tiga malam tak nyenyak tidur. Apa jadi dekat Insta? Apalah yang orang tutt post dekat twitter? Apalah agaknya baju latest Calaqisya update dekat Insta sekarang?

Hehe.

Sedar atau tak?

Dunia kita dekat mana sebenarnya? Kita jalan, kaki kita pijak tanah ke atas awan. Mata dah tak pandang jalan. Bercakap zaman sekarang ni dah bukan kerja mulut. Alhamdulillah, ramai yang dah mula menundukkan pandangan.

Makin ramai manusia hidup yang mati.

Sedihkan.

Ada orang cakap aku anti-social. Cakaplah.

Aku tak mati dek kata-kata orang. Please, boleh tepis je cakap-cakap atas angin macam tu. Aku tak heran dah dengan twitter. Kalau ada pon aku bukan update status, dok kerja scroll post tutt je. Aku tak heran dah dengan Instagram. Sebab sedar hidung tak mancung mana pipi pon tersorong-sorong, memang takde keperluan langsung untuk orang macam aku.

Tak. Betul aku tak kesah.

Aku nak belajar hidup tak rasa terikat or addict dekat mana-mana social media.

Masalahnya, aku memang benci social media.

Dia buat aku tak kenal diri aku sendiri. Hari-hari makin lemau. Dok kesah dengan hidup orang lain yang tak tahu pon kau wujud. Dok simpan angan-angan tutt suka kau. Haha.

Bosan kan.

Bukan takat tu. 24 jam kau melekat dengan phone tuhan kau campak mana. Kau janji kau kata kalau ada phone canggih, kau takkan jadi macam orang lain. Solat kau khusyuk terbang mana. Ni baru kena nak tanya kenapa?

Kenapa ika?

Teruk sangat perangai awak dengan Allah. Biar nangis sekarang bukan nanti. Bukan awak tahu mati tu dekat ke jauh lagi. Tinggalkan dunia kejap. Nati nak terbang langit, bukan sempat awak nak post selfie wefie..