Wednesday 15 January 2014

Maulidur Rasul 1435H



Allah.
Andai rasa ini mampu kuzahir.
Pasti itu tangis sedih.
Andai hati ini mampu kau lihat.
Ketahui ia berdarah pedih.

Hati ini dicarik rasa.
Kian lama ia bergelumang noda.
Kian jauh dari pencipta.
Kian tersasar di lembah hina.

Hari ini Allah.
Aku tiada kuasa.
Walau untuk mengharap cuma.
Alunan qasidah rindu kulafaz.
Menggetar lubuk di jiwa.
Melemahkan setiap sendi bernyawa.

Allah.
Aku benar rindu.
Aku benar rindu.
Aku benar rindu.

Dalam sendu dengarkanlah.
Kalam rindu bergemalah.
Wahai tuhan ampunilah.
Sekalian kami umat pendosa.

Ku kalih melihat sahabat.
Bergenang matanya menahan pedih di dada.
Mengenang dosa yang menggunung tinggi.
Menahan sebak rindu tidak terungkap.
Aku sayu.

Bumi ini.
Seluruh isinya mendayu merayu.
Sekalian jiwa mendamba rindu.

Allah.
Hati ini.
Hanya pedih kurasa.
Sayunya memaut jiwa.
Bagaimana Allah?
Bagaimana?
Mampu ku hilangkan pedih itu.