Friday 17 January 2014

Kisah Sentap di UIA

Aku *senyum*.

'Adik ni dari mana?'

'Err, saya dari Shah Alam pakcik.'

'Pelawat? Buat apa pelawat datang sini? Nak buat apa kat sini nih?'

Pandang orang sebelah, *hai takkan tengok je, backup lah wui*

Shazwani, 'Kami ada program dekat dalam masjid ni pakcik.'

'Kamu tak boleh pakai macam ni. Ini UIA, kena pakai jubah dengan baju kurung je. Kamu pulak dari mana?'

Shazwani, 'Err, saya pelajar UIA.'

'Hah mana boleh pakai macam ni. Ini bukan pakaian pelajar Islam. Kamu pelajar Islam kan.'

Pandang aku.

'Hah kamu, pakai seluar semua ni. Kamu sepatutnya tak boleh masuk sini nih. Kamu tak mematuhi kod pemakaian...'

Tunduk.
Malu.
Sedih.
Sentap.
Sedih.
Sedih.
Sedih.

***

Iye pun pakcik ni janganlah cakap kasar sangat. Sakit hati dengar. Waktu tu kitorang ada empat orang. Tapi sebab aku sorang je yang pakai seluar, pakcik tu asik point dekat aku je. Bukannya aku pakai tak senonoh pon. Habistu kalau orang pakai jubah tapi ketat pon apa functionnya.

Memanglah. Asal pergi UIA je macam2 benda sentap jadi.

Taknak pergi lagilah. Merajuk.

Aku rasa macam aku telanjang je waktu tuh. Teruk sangat ke sampai pakcik tu nak cakap apa yang aku pakai tu bukan pakaian pelajar Islam. Ahh tak boleh terima. Sumpah sedih.

Kalau ikutkan hati macam nak nangis je dekat situ. Malu betul. Dahlah first time pergi UIA PJ. Ni yang berat hati nak pergi lagi nih. Hilang dah semua kenangan yang best2 tuh. Rasanya budak UIA sendiri pon tak pernah kena tegur lagi sampai macam tuh.

Ishh aku pelajar Islam lah. Marah betul orang cakap macam tu. 

Tak boleh terima. Ego ke aku?

Sedih.

Cakap macam mana?

Macam mana 'Islam' lagi aku kena jadi?

Berkurung. Berjubah.

Itu je ke syarat kau memandang seseorang itu 'Islam'.

Kau yang menasihati wanita Islam.

Lembutkan tuturmu.

Santuni katamu.

Kerna itu bagaimana syarat aku memandang seseorang itu 'Islam'.