Monday 16 February 2015

Bermaharaja di Putrajaya

Bertalu kawan mengajak join program “Sebelum Aku Bernikah” dekat UIA. Maaf bicara pasal kahwin ni saya dah rasa malas nak amik port. Kalau dulu hingusan lepasan SPM takkan serupa lagi sekarang ni dah nak degree dah.

“Pika, kau serius ke nak pergi program ni? Kau sorang je tau yang bagi nama ni. Orang lain semua takde.”

Memang selama ni aku pergi program sebab orang ajak pun kan.

“Betul lah. Dah ajak dah orang lain takda yang nak ikut biarlah.”

Ada dua sebab je pun aku taknak pergi program SAB tu, mahal and fokus aku sekarang bukan nak kahwin, jadi aku tak rasa ada keperluan untuk pergi. Tapi program satu ni yang tak ada orang nak pergi ni, pasal Islamic Leadership Training and dia FREE. Kenapa weh takda yang nak pergi? Soalan itu aku sudah tanya berulang kali tetap dibalas bisu.

“Korang taknak pergi ke progam ni? Free kot lepastu buat dekat Istana Kehakiman Mahkamah Syariah pulak tu?”

Kurrr Kurr.

Aku kira remaja sekarang ni mungkin masih belum lepas kepompong rasa diri masih muda. Masih belum nampak diri yang akan galas tampuk kepimpinan negara. Masih belum rasa kiamat tu dekat tak terkejar-kejar kepentingan dan keperluan.




Aku berkira-kira mana hati terbang, tak sangka kaki dah memijak Putrajaya.

Apa aku rasa pagi tu? Kosong. Sayu bila dalam 3 buah bas yang berangkat, cuma aku dengan Adiba je yang dah mencecah puluhan. Tak berwakil kiranya kalau kita dua tak ada.

Tapi tapi tapi. Ada terselit senyum bangga nampak ramai adik usrah pergi. Nampak jugak ramai bayang junior muslimin kisas. Hohoho aku boleh terbang tinggalkan INTEC dengan tenang macam ni nampak gayanya.

Aku tak berhajatlah nak cerita semua yang aku dapat dekat sini. Aku cuma nak rumuskan and apa pendapat aku mengenai isu yang dibangkitkan je.

Slot 1 “ Rasulullah Sebagai Qudwah Hasanah – Tn Hj Norman”

Slot 2 “Mendaulatkan Islam Sebagai Agama Negara”

Slot 3 “Ancaman Halus dan Serangan Terhadap Islam Melalui Jalan Politik”

Slot 4 “Ancaman Kristianisasi dan Liberalisme”

Bagi aku slot-slot yang disediakan ni semua memang berat and serius. Walaupun memang aku minat dengar syarahan berkaitan isu ummat dan isu negara ni tapi ilmu masih cetek nak hadam semua. Sampai aku rasa tak tahu nak percaya yang mana. Aku boleh dengar dua pihak, tapi aku risau. Mana yang bulat mana yang bengkok.

Dalam slot ketiga, ramai nangis. Aku rasa ni first time aku rasa marah yang teramat macam masa first time aku baca pasal sejarah Genghis Khan. Dada aku rasa macam nak meletup. Betapa kejinya benda yang aku tengah dengar aku rasa macam nak keluar terus dari dewan.

Speaker slot 3 merupakan seorang bekas ahli pimpinan DAP. Orang Melayu Islam yang berasal daripada Penang. Dia ceritakan semua yang dia pernah buat dekat orang-orang Melayu sepanjang dia berada di tampuk pimpinan DAP. Semua muslihat dan strategi DAP yang tak pernah orang lain tahu.

Betapa dangkal dan kejinya sampai aku tak mampu nak luah macam mana.

Aku nampak Islam dipermainkan. Aku nampak Islam dianjingkan. Aku nampak semuanya. Dan aku rasa tak tertanggung. Kristian Yahudi bersilang tangan tapi kita Islam masih menyalak bab Wahabi Salafi, Syiah Sunni.

Sedih ah macam ni.

Sedih sangat.

Memang aku tak mampu nak buat apa SEKARANG. Tapi aku sumpah demi Allah, aku jual seluruh jiwa aku untuk ummah akan datang. Politik, ekonomi, agama.. Semua aku tuntut. Memang aku syadid. Aku syadid bila melihatkan nasib agama menjadi mainan mulut si liberalis. Aku syadid bila agama dientengkan puak pluralis.

Aku bukan menjadi ekstremis.


Aku cuma tak ingin sejarah berulang kembali dan kita berperang sesama sendiri.

Baru je sebelum ni gempar berita Tuan Guru pulang ke rahmatullah. Tak habis lagi sedih yang satu tu, kena lagi menghadap realiti yang ni. Risau. Apa akan jadi 5 tahun akan datang bila aku balik Malaysia nanti.




Aku tak mimpi menakluk Putrajaya.
Atau dilambakkan wang si papa kedana.

Aku cuma harap mampu berkibar panji agama.
Dan tegaknya pemimpin adil ditakhta negara.







p/s: kalau nak dengar recording (audio) talk sila email.