Friday 5 December 2014

Kisah Anak Makcik Cleaner; Black

Muhammad Ikmal Haziq. Aku kenal dia sejak dari form one. Bagi aku Ikmal sangatlah low profile orangnya. Sebabkan kitorang budak asrama so boleh kata rapat jugaklah. Budak-budak asrama dulu boleh kata semua satu geng, aku backup kau, kau backup aku.

Ikmal budak TC (tunas cemerlang). Budak TC ni maksudnya budak-budak bola. Pernah jadi wakil sampai negeri or kebangsaan. And yep, mana-mana diorang pergi memang orang kenal. Budak hot lah senang ceritanya.

Kalau ingat cerita masa dekat asrama dulu memang tak habis gelaklah. 24 jam gaduh memanjang. Lepastu setiap pagi roll call mesti ada nye yang kena rotan lah, ketuk ketampi lah, kena denda sebab iron kasut lah haha. Kadang-kadang tension sebabkan sorang buat hal semua kena tadah telinga. Tapi, tu yang buat kitorang rapat. Susah senang rasa sama-sama.

Kalau ada sesiapa budak asrama ke budak TC ke dapat piala anugerah naik pentas dekat sekolah, memang budak asrama yang lain sorak kecoh sekampung. Sampaikan naik menyampah budak lain haha. Tapi, memang rasa bangga sangat kalau diorang naik pentas.

Sebabnya, diorang mostly budak kelas belakang. Bagi aku diorang bukan tak pandai, tapi diorang kurang masa untuk study. Bayangkan setiap petang training. Setiap minggu ada friendly. Siapa yang tak penat. Memang nampak sangat kalau tuisyen malam, ada yang tidurlah, muka blurlah, beranganlah. Jujur cakap, in a way aku sangat respect dengan diorang.

At least, diorang hidup baru 13 tahun dah boleh bawak nama sendiri. Aku? Nangiss..

Aku takde lah rapat dengan Ikmal, jadi aku cerita pasal budak asrama generally. Dia dapat nama Black sebab dia gelap sikit orangnya. Macam penyanyi Black tu. Tak tipu.  Mula-mula memang kejam jugaklah rasa. Tapi tengok gelaran yang lain pon ada lagi dasyat dia tak kesah rasanya. Ayam, maggi, unta, sean Kingston menda banyak lagilah.

Lepas form 3, aku pindah. Hmm kisas. Mula-mula memang ada rasa tak rela nak pergi. Sebab aku pon tahu kisas tu sekolah macam mana. Mungkin ada sebahagian dari diri aku yang nak free, penat lah jadi baik je ni. Semua benda asik nak kena jaga. Buat pelik sikit orang dah kritik. Penat jugak hidup macam tu. Tapi He knows better kan. Alhamdulillah, usykur fi amanillah (grateful under His protection).

Sebelum masuk kisas, ada senior cakap;

“Pergilah kisas tu. Kisas tu sekolah bagus. Dekat Meru ni takde apa untuk Ika. Kisas lagi baik dari sini.”

2 tahun dekat Kisas, aku dah lost contact dengan diorang. Since dah duduk dekat asrama penuh kan. Memang sibuk dengan masalah sendiri, dunia sendiri sampaikan tak teringat dah sekolah dulu. Lagipun, mungkin nak start berubah kan. Jadi kisah silam yang suka huha huha dulu pon dah tak ingat dah.

Sampailah Allah jumpakan balik. Ceh, macam drama. Jodoh ada tak kemana kan haha. Jodoh ni bukan semua benda cinta je. Kawan pon ada jodohnya. Semua benda ada takdirnya. Kita manusia ni kena sabar and tunggu je. And bila masa tu datang, kita amik ibrar dia.

Masa first jumpa waktu  dekat pertandingan hoki daerah. Ya Allah, waktu tu rasa cam nak nangis je huhu. Ikmal dengan Solihin. Nak tanya yang lain macam mana sekarang? Tapi sebab kawan semua pandang and bawak pulak nama kisas kan so pandang dari jauh je mampu.Tapi seganlah jugak, dulu hingusan selekeh-selekeh je sekarang.. Kawan dari kecik kot :’)

Rasa seronok dapat jumpa orang yang kenal aku sebelum masuk kisas. Bukanlah nak kata dah masuk kisas jadi plastik. Tapi nostalgia dia lain sikit hehh.

Begitulah. Jadi hidup diteruskan.

Modul XA Plus. Modul Intensif. Dan menda-menda lagi modul disuap. Aku pon makin tension. Kepala makin senget. Perangai dah buat hal. Malas makin menjadi-jadi. Buku pon rasa dah tak tahan nak campak tepi. Dan SPM pon tiba.

Anda tahu betapa saya bencikan SPM. Saya pon penat nak cerita banyak kali.

Jadi minggu kedua SPM tiba, kali ni ada tiga hari cuti sebelum paper seterusnya. Jadi cikgu pon menyumbat segalanya dengan kelas pagi petang siang malam.

On the way pergi Ulul Albab (dewan), lalu sebelah kantin. Nampak ada lelaki tengah sapu sampah. Lama tenung. Lama. Terus rasa meremang. Black? Dekat kisas?! Sapu sampah? Tapi sekarang tengah SPM. Amende ni? Sepanjang kelas tak tenang, tak fokus, speechless, sedihhh. Tak tahu nak cakap macam mana.

Waktu tu rasa macam-macam. Rasa marah, rasa nak campak barang, rasa nak keluar dewan time tu jugak. Kawan dulu sekolah sama-sama. Kenapa dia sapu sampah dekat kisas? Dia drop sekolah ke. Macam mana study dia. Macam mana hidup dia. Dia kan pandai. Budak bola pulak tu. Apa dah jadi. Dia ada masalah ke? Terus dekat dewan tu jugak nangis. Rasa tak boleh terima. Tak boleh terima yang aku dekat sini dalam dewan tgh belajar, tapi dia dekat luar tgh sapu sampah.

Lepas tu aku fikir, mesti semua yang lalu lalang anggap dia budak sampah je. Takde masa depan. Aku rasa macam nak buat announcement bagitahu satu aspuri, tak satu kisas yang dia tu kawan aku. Yang dia ada sebab dia sendiri kenapa dia sapu sampah dekat sini. Aku nak semua orang tahu yang dia ni hebat, wakil kebangsaan, budak bola. Tapi kepala aku pon tak boleh proses apa sekarang ni.

Aku nak bagitahu dekat someone. Tapi aku takde sesapa time SPM dulu. Semua sibuk study. Aku pulak rasa macam nak meletup kepala. Memang seriously mental breakdown.

Sampai lah time nak balik aspuri aku nampak fatin nabilah tengah borak-borak dengan Mak Mah and sebelah dia ada Black. Petang tu terus jumpa dengan nabil suruh dia cerita semua benda.

‘Dia tolong mak dia makcik cleaner dekat sini dengan adik dia. Ayah dia sakit and kena operation so dia tolong mak dia cari duit.’

Lepas dah tahu cerita tu terus lega sangat rasa. And sedih. Lepastu rasa macam kena tampo. Hidup kau semua benda dapat, ada yang lagi susah tolonglah bersyukur. Tak payah nak mengada-ngada sedih takde kawan lah apa. Kau kena jadi kuat, sekurang-kurangnya kau boleh tolong dia. Doa. And since tu, aku selalu cakap dekat diri aku;

‘Kalau kau sayang sorang tu and kau nak tolong dia nak dia jadi kuat so that dia boleh hidup and tak putus asa dengan dunia ni, kau kena kuat. Macam mana kau nak support diorang kau pon lembik.’

Mungkin sebab tu kot aku nampak tough sikit. Sebab ramai sangat orang yang aku sayang dekat dunia ni. And aku tak boleh nampak kalau diorang sedih atau susah, aku rasa macam aku useless. Aku just nak jadi kekuatan diorang. Nak support diorang tolak dari belakang. Aku? Jangan risau Allah ada :’)

Banyak aku belajar.

Sejak haritu, setiap kali aku jumpa memana makcik cleaner indon ke india ke even melayu ke. Aku selalu senyum and tegur. Sebab aku rasa malu. Aku malu sangat kalau nak jalan depan makcik sapu sampah. Kalau ada jalan lain aku akan lalu jalan lain. Sebab apa yang diorang buat tu mulia sangat and aku rasa diri ni hina. Hmm.

And tolonglah jangan pandang semua tukang-tukang cleaner yang pernah korang jumpa macam takde masa depan. Malas belajar. Sampah masyarakat. Siapa tahu diorang ni sebenarnya orang hebat. Siapa yang sanggup merendahkan diri serendahnya dekat dunia ni semuanya hebat. Jangan nanti kita dah kerja besar, office ada aircond, kita pandang diorang jijik.

Ikmal?

Kali terakhir contact dia lepas spm haha.



Aina, Azlin, Pijot, Aku.
The only budak asrama yang pengawas.
Kalau jalan sama-sama je mesti kena bash.
"pengawas poyo"

Aspuri Form 2 2009.

Syafiq, Naqiudin, Zarul, Aizat
Budak TC (sebahagiannya)

Budak asrama.
Macam gangster dah en haha.

Nah gambar Black haha.
Tiada gambar Ikmal dalam simpanan btw.