Tuesday 8 January 2013

2013-ku Bersama Ulama'





Wah, saye sudah 18. Sudah besar! Mesti sekarang ni tgh BOOM! BAM! BOOM!. Amende tuh?? Bunge api lah... Eh, jangan ingat dekat BQ ni xde bunge api tau. Kitorang kat sini bunge api lagi hebat. Bukti? 1hb Jan 2013, Pondok BQ telah didatangi oleh Ketua Ulama' Syria, Prof. Dr. Sheikh Ali As-Sobouni. Walaupun sudah berusia 83 tahun, tapi bile cakap macam bunge api. Semangat betul.

Tapi tulah. Untunglah sape yang dapat duduk dekat depan kan. Kitorang insan yang telah dipilih Allah ni, sangat beruntung dapat duduk dekat dapur. Tak nampak sheikh, tak dpt dengar ceramah, tak dapat pon nak solat same2 dgn sheikh. Tapi, Allah tu maha adil. Walaupun kitorang xdpt merase sume tuh. Allah beri kesempatan kat diri ni tuk tolong masakkan makanan sheikh. Makanan yang akan jadi darah daging sheikh.. Hehe, sempat aku jampi makanan tu tau. Ya Allah, dengan makanan yg bakal menjadi darah daging nya ini, kau berilah kekuatan ke atas dirinya dan diriku dalam menegakkan syiarmu. Limpahilah keberkatan keatasnya dan keatasku...

Malam tu, bile majlis habis. Aku rase terkilan sgt. Kenape ye?? Entahlah. Sedih kot. Sebab aku teringin sgt nak jumpe dgn org2 yang macam ni. Orang yang seumur hidupnya mengabdikan diri menegakkan agama Allah, syiar Allah, kalam Allah. Umur dah 83 tahun tapi still tak pernah lelah, tak pernah berhenti. Allah! Jauhnya aku dengan die. Sampai sekarang, hati ni still tak boleh terime kenyataan. Tapi, aku yakin. Allah akan menemukan aku dgn orang sepertinya.

Bile nak solat Isyak ni, syahduuuuunye. Memang layan perasaan betul lah time tuh. Pastu tetibe ade orang jerit ' Kalimah Allah! Kalimah Allah '. Wehh! Aku dahla tgh solat. Tak khusyuk langsung time tuh. Nasib baik tak mufarakah. Tapi, lepas lagi. Tak dapat lah aku tengok kalimah Allah dekat langit Baitul Qurro ni. Hurmm, nak buat cam mane kan, ade hikmah.

Minggu kedua ktorang belajar kitab dakwah dengan Ustaz Zulkifli b. Ismail ( mudir BQ ). Seronok! Sekarang ni aku lebih jelas dah tentang hal-hal dakwah ni. Tapi satu lah tak boleh lupe pasal ustaz ' Don't you belittle me '.

Rindu sangat dekat BQ. Ingat lagi petang2 je mesti buat cucur manis. Kalau takde kelas mesti tidur je memanjang ( bosan tul ). Dengan k.bella yang asek gaduh dgn k. syidot nye. K.adilah yang asek pergi bakar sampah. Husna yang berkepit je dgn handsetnye ( dahla ringtone tuk mesej die panjang giler ). Atiqah dengan buku ' Perang2 yang benar' die tuh. Bile bosan, mesti ade je yang pasang lagu 'edcoustic-cinta berkawan' kalau takpun 'smj-redha'. Haha, tak boleh blah kan. Smj pon layan.

Bile dah habis daurah, tak kluar pon lagi BQ ni. Aku dah diuji. Trut tut trut tut. Ade orang mesej. Pastu dapat tahu tu rupanye budak laki sekolah lame aku. Takde bende pon sebenanye, tapi aku lebih prefer tak reply mesej tuh. Biarlah kan, tahun baru-azam baru. Er, baru ingat. Aku tak buat lagikan azam baru tuk tahun ni. OMW. Amende tuh?? On my way. Heheh.

Pengakhiran ini suatu permulaan,

Untuk aku melakar sebuah kehidupan,

Melangkah dengan sebuah taklifan,

Menjadi daie mutiara waqafan (:


*lame dah rasenye tak buat short poem. hee.